Program 2021

Helyszín:

MISKOLC, Tudomány és Technika Háza és a környező szabadtér

(3529 Miskolc, Görgey Artúr u. 5.)

Időpont: 2021. 09. 16-17.

Főszervezők: Miskolci Szakképzési Centrum, Bolyai Pedagógiai Alapítvány, TIT Kossuth Klub Egyesület, Salkaházi Sára Miskolc Program Alapítvány

Társszervezők: Uránia Ismeretterjesztő Alapítvány, Esély és Részvétel Közhasznú Egyesület, Tudományok és Technika Háza

Támogatók: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Miniszterelnökség, Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.

Fesztiváligazgató: Dr. Zárug Péter Farkas

A jubileumi X. Tudományfesztivál a Bólyai Pedagógiai Alapítvány, a TIT Kossuth Klub Egyesület és a Miskolci Szakképzési Centrum közös szervezésében, 2021. szeptember 16-17- én kerül megrendezésre Miskolcon, a Tudomány és Technika Házában és az előtte lévő téren.

 

A Tudományfesztivál 10 év tapasztalatával és együttműködési, partneri rendszerével ma Magyarország legjelentősebb tudományos ismeretterjesztő és street science rendezvénye, amely az oktatás és innováció összekapcsolódását élményalapú formában mutatja be a rendezvényen résztvevő szervezett diákcsoportoknak és a nagyközönségnek.

Célja, hogy a köznevelésben, szakképzésben tanuló diákok számára szemléletformálást nyújtson az interaktív tapasztalati tanulás módszertanával, ezáltal jelentős mértékben befolyásolva a diákok iskola-, és pályaválasztását.

A rendezvény rendhagyó módon, játékos és látványos formában mutatja be a 21. század technológiai fejlesztéseit és informatikai eszközeit, beleértve az oktatásban használható robotika és virtuális valóság elemeket is.

A diákok inspirálása mellett, fontos célunk még, az innovatív és fenntarthatósági szemlélet széles körű népszerűsítése.

Fesztiválunk keretében szinergikus egységet alkot a startup ökoszisztéma, a szakképzési intézmények, az egyetemi kutató-, alkotóműhelyek, a kutatóintézeti és a nagyvállalati kutatásfejlesztés és a fenntarthatósági tematika egyidejű bemutatása.

1. Ökopresszó

Javasolt korosztály: 12-20 év

 

A jelenkor emberének egyik legnagyobb kihívása, hogy miként tud megbirkózni a környezetünket és társadalmunkat veszélyeztető környezeti problémákkal. Egyre többet lehet hallani a klímaváltozásról, a vízkrízisről, a túlnépesedésről vagy az élővilág pusztulásáról, viszont a legtöbbször ezeket a jelenségeket különálló problémaként kezeljük. Ez komoly hiba, hiszen a környezeti problémák közötti összefüggések legalább olyan fontosak, mint maguk az egyes problémák. Erre hívja fel a figyelmet egyedi programunk, ahol a résztvevők szakértő vezető segítségével eszmélhetnek rá a környezeti problémák komplex rendszerére, miközben maguk is sokat tanulhatnak a jelenségekről és a megoldásokról.

2. Planetárium

Aktuális fulldome térhatású filmjeink A Csillagszekér Planetáriumban a filmeket teljes kupolára vetítjük. A filmek látványvilágukkal kihasználják a 360 fokos vászon (körpanoráma) adta lehetőségeket, így 3D térhatásúak. Ebben a szezonban az alábbi műsorainkból választhatnak:

 

a. Két kis üveg darab – Négyszáz évvel ezelőtt holland optikusok felfedezésének hírét hallva Galileo Galilei két kis üveglencsét illesztett egy csőbe, és műszerét az égre emelte. Mindent amit látott, dokumentált. A látványos térhatású film hossza: kb. 20 perc 6 éves kortól bármely korosztálynak ajánlott.

 

b. Földtől az univerzum pereméig – Rövid csillagászattörténeti áttekintést követően megismerkedünk az általunk belátható univerzum objektumaival. A látványos térhatású film hossza: 29 perc 8 éves kortól bármely korosztálynak ajánlott.

 

c. A fény – Vajon mi mindenre használjuk napjainkban a fényt? Mindenre választ kaphatunk eme látványos 9 perces rövidfilmben. Ajánlott 12 év felett bármely korosztálynak.

 

d. Hullócsillag kapitány – Hullócsillag Kapitány a mi kutyáinkra hasonlító földönkívüli lény. Intelligens, beszélni tudó űrhajóján, egy földi csillagász és egy különös földönkívüli potyautas társaságában egy izgalmas és vicces eseményekkel tarkított tanulmányútra viszi a gyerekeket a Naprendszerben. Eljutnak a Nap közelébe, a nyolc bolygóra, és más érdekes égitestekre. A 35 perces gyerek műsort kifejezetten ovis korosztálynak ajánljuk.

 

e. Mexikói csillagmondák – Ha érdekli az azték kultúra, ebből a műsorból megismerheti eredetmondájukat. Megelevenednek benne az istenek, különböző színpompás állatok, és egyéb furcsa lények, melyek fontos szereplői az azték hagyományoknak. Megismerkedünk sajátos építményeikkel, azok jellegének, tájolásának okaival, valamint az azték naptárral is. A műsorból az is kiderül, hogy elképzelésük szerint honnan származnak és hogyan kerültek ma benépesített vidékükre az aztékok. A 20 perces filmet 15 éves kortól minden korosztálynak ajánljuk.

 

f. Út a Holdig – Ez a 2019-ben készült műsor az első Holdra szálló űrhajó, az Apollo 11 útját kíséri végig szinte lépésről lépére. A néző úgy érzi, együtt utazik az űrhajósokkal és személyesen vesz részt a lélegzetelállító kalandokban, valamint elsőként lép egy addig csak nagy távolságból szemlélt égitest, egy másik világ talajára Neil Armstronggal és Buzz Aldrinnal. A műsorból bepillantást nyerünk az Apollo program történelmi előzményeibe és politikai hátterébe is. A 20 perces filmet 15 éves kortól minden korosztálynak ajánljuk.

3. Robotika

Javasolt korosztály: nincs korlátozás

 

A robotika pavilonban a látogatók megismerkedhetnek oktatási és szórakoztató célú humanoid robotokkal (( UBTech Alpha 1 EBOT + UBTech Alpha MINI JIMU robotokuKIT robotok), valamint képzési, szakképzési szimulációs célú asztali és kisméretű robotkaokkal (Dobot Magician + DOBOT Magician EDU+ szállítószalag+ mozgás kiterjesztő lineáris sín –> gyártósor szimuláció). A Fesztivál ideje alatt pedig az ember nagyságú UBTech CruzR szolgáltatró robot invitál a jövő világába. 

4. Virtuális valóság

Speciális headset segítségével egy számítógép által generált mesterséges környezetbe kerül az érdeklődő, ahol az agy a kapott információkat úgy dolgozza fel, mintha valóban abban a térben tartózkodna. A kezekben tartott eszközökkel kapcsolatba is lehet lépni ezzel a világgal.

 

Célunk, hogy a felhasználó élje át az ismeret- és tapasztalatszerzésnek a legújabb, egyedülálló módját.

5. Mathias Corvinus Collegium – Fiatal Tehetség Program – Miskolc

Javasolt korosztály: nincs korlátozás

 

Tehetséggondozás felsős fokon, Miskolcon is.

A Mathias Corvinus Collegium Fiatal Tehetség Programjának miskolci központja.

 

TEHETSÉGGONDOZÁS FELSŐS FOKON

A Fiatal Tehetség Program (FIT Program) egyedülálló kezdeményezés, amely a Mathias Corvinus Collegium több mint 20 éves tehetséggondozási tapasztalatára építve felső tagozatos általános iskolásoknak biztosít ingyenes komplex tehetséggondozó képzést az ország hat régiójában (Kecskemét, Szolnok, Veszprém, Miskolc, Pécs és Budapest).

A FIT Program célja, hogy az érintett szülőkkel és tanárokkal együtt segítse a gyermekek kibontakozását, az egyéni érdeklődési területek felfedezését és a későbbi tudatos pályaválasztást. Képzésünkre jellemző a nagyfokú szellemi szabadság és függetlenség. Hiszünk abban, hogy képzésünk segítségével diákjaink érdeklődő, széles látókörű, nyitott gondolkodású fiatalokká válnak.

 

NÁLUNK A TANULÁS IS ÉLMÉNY!

Programunk otthonos központjaival, fiatalos szemléletű oktatóival és gyakorlatközpontú képzésével olyan légkört kíván teremteni, amelyben a tanulás és a fejlődés is élménnyé válhat.

Oktatásunk hétvégi képzési alkalmakból áll, szombatonként egész napos, intenzív, ugyanakkor játékokkal oldott foglalkozásokat tartunk diákjainknak. A szombati napokat a regionális központvezetők szervezik és vezetik, akik csoportjaik minden résztvevőjének fejlődését végigkövetik, mentorként segítik a gyerekek érdeklődésének kibontakozását.

A FIT Program oktatási koncepciójában kiemelt szerep jut az olyan iskolai oktatásban nem jelentkező területeknek, amelyek szorosan kapcsolódnak mindennapi életünkhöz. Ilyen például a robotika, a pénzügyi ismeretek, az egészségügyi és a környezeti tudatosság, a természettudományos kísérletek vagy a média világa.

E-learning rendszerünk lehetővé teszi a diákok számára, egyénileg haladva otthon is játszva elmélyíthessék a képzési alkalmakhoz kapcsolódó tudásanyagot. Az elektronikus rendszerben lehetőség nyílik a csapatmunkára is, a megoldott feladatokról pedig részletes visszajelzést adnak oktatóink.

 

KALAND, KÖZÖSSÉG, KIHÍVÁS

Az oktatási alkalmakon túl a szülők bevonásával külső helyszíni programokat is megvalósítunk (kirándulás, csapatépítés), illetve a FIT-diákok karitatív akciókkal segítik a településükön élő rászorulókat is (karácsonyi ruhagyűjtés és mézeskalácssütés).

Heti két alkalommal beszédközpontú angol nyelvoktatást biztosítunk haladó nyelvtudású diákjainknak.

Minden nyáron játékos oktatással és sok-sok közösségépítő programmal tarkított élménytábort tartunk, ahol lehetőség nyílik az év közben tanultak megélésére és kipróbálására a természet közelségében.

6. Miskolci Egyetem – Formula Student projektautó

Javasolt korosztály: nincs korlátozás

 

A Formula Racing Miskolc egy olyan hallgatói öntevékeny kezdeményezés, mely által a csapat tagjai mélyreható ismeretet és tapasztalatot szerezhetnek a járműipari és autósport különböző ágazataiban. A kiállításra kerülő formula osztályú versenyautó a Miskolci Egyetem diákjainak saját projektje.

 

A csapatról

A Formula Racing Miskolc egy olyan hallgatói öntevékeny kezdeményezés amelyet a Formula Student nemzetközi versenysorozatra hoztunk létre. Ezen keresztül a csapat tagjai

mélyreható ismeretet és tapasztalatot szerezhetnek a járműipar és autósport különböző ágazataiban.

Megtanulhatják az igazi csapatmunka jelentését, valamint kamatoztathatják elméleti tudásukat a gyakorlatban. A projekt lehetőséget biztosít a legfejlettebb technológiák megismerésére és alkalmazására, valamint az ipari cégek irányába való indirekt csatornaként szolgál a benne szereplő hallgatók számára.

 

Az autóról

A Formula Student versenysorozatra tervezett projektjármű, amely a forma autó versenyekben már megszokott külső jegyeket visel. Egy csővázas autóról van szó, melyet egy CBR 600RR Honda motor hajt meg. A jelenlegi súlya 230 kg és erre a 230 kg-ra 90 LE jut, valamint az autó végsebessége 150 km/h. A felszerelt aerodinamikai elemek 481N leszorítóerőt képesek generálni. Ezekkel a paraméterekkel, agilisan és tempós kigyorsításokkal képes mozogni a formula student versenypályákon, amelyek keskenyek és sok kanyarral vannak ellátva.

Végül fontos kiemelnem, hogy az autót teljes mértékben a Miskolci Egyetem hallgatói tervezik, fejlesztik és gyártják.

7. Miskolci Szakképzési Centrum

A Miskolci Szakképzési Centrum 10 tagintézményével biztosítja a helyi gazdasági igényeken alapuló magas színvonalú szakmaoktatást Miskolc városában. A Centrum képzési kínálata nagyon sokszínű; a műszaki képzéseken túl, az üzleti és gazdálkodási valamint szépészeti és szociális ágazat szakmai képzésein túl, egészen a turizmusig nyújt képzéseket gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.

A X. Tudományfesztivál társzervezőjeként különleges, 100 %-ban a Centrum oktatói által készített attrakciókkal várja az érdeklődő diákokat, pedagógusokat és szülőket egyaránt. Az állomáson játékos önismereti digitális teszt segítségével mutatunk utat a pályaválasztás előtt álló diákoknak, akik a szakképzési rendszerrel, a Centrummal és a Digitális Közösségi Alkotóműhellyel a hatalmas okos táblán ismerkedhetnek meg. Ügyesség és gyorsaság- ezek szükségesek ahhoz, hogy élvezettel használják a Centrum kollégái által készített robotkarokat és elektromos kisautókat a diákok, akik válogatós versenyben is megmérkőzhetnek egymással.

8. Jövő időben! tanösvény

Javasolt korosztály: 12-20 év

 

A Kossuth Klub saját fejlesztésű programeleme. A tanösvény olyan magyar életművek bemutatását tűzte ki célul, amelyek az adott tudományterület fejlődésében meghatározó változást eredményeztek. A hagyományos metodológiától eltérve, nem kizárólag a természettudományok területéről válogattunk páratlan személyiségeket, hanem a pszichológia, a közgazdaságtan és az informatika világából is. Az előre bejelentkezett csoportokat animátor vezeti végig a tanösvényen.

9. YXPO

Javasolt korosztály: 10-20 év

 

2017 óta az YXPO pavilon látja vendégül a Nemzeti Tehetségprogram által támogatott innovációs versenyek győzteseit. A fiatal feltalálópalánták személyesen mutatják be ötleteiket, a prototípus bemutatása révén. Idén új elemmel bővül a pavilon tartalma, mivel a Nyíregyházi Szakképzési Centrum keretein belül működő tavaly indított Digitális Alkotóműhely is csatlakozik programunkhoz. A diákok amellett, hogy a részükre kialakított standon kisebb csoportoknak bemutatkoznak, a felállított színpadon is előadnak a nagyközönségnek.

10. Budapest Innovation Group

Javasolt korosztály: 10-20 év

 

A BIG olyan tenni vágyó fiatalok közössége, akiknek szenvedélye az innováció.

 

A Budapest Innovation Group (BIG) elnevezésű csoport 2019-ben alakult meg (majd 2021-től önálló egyesületként tevékenykedő) a TIT Kossuth Klub Egyesület régóta dédelgetett terveként, amely projekt alapon jól működő innovációs tehetséggondozó tevékenységének elmélyítése és kiterjesztése permanens módon működő formában.

 

A röviden BIG elnevezésű tehetséges fiatalokból álló csoport elsődleges célja az anyaországi és a határon túli tehetséges magyar fiatalok újszerű kapcsolatépítésének biztosítása és közös alkotóerejük kibontakoztatása. A csoport az alábbi feladatokat hivatott ellátni:

  1. A platform segítségével az ötletgazda, válaszokat kap kérdéseire és segítséget kap különböző kompetenciák elsajátításában.
  2. Állandó innovációs környezetet biztosít a fiatalok számára.
  3. Kapcsolatépítési és disszeminációs közvetítő feladatot lát el, mind tehetséggondozó intézmények hálózatépítésében, mind a tehetséggondozó programok és az innovációs támogatási rendszerek vonatkozásában.

11. Draken Technológiai Transzfer Egyesület

A Draken Technológia Transzfer Egyesület 2017-ben alakult Nyíregyházán. Az egyesület főként egykori bánkisokból (NySZC Bánki Donát Műszaki Technikum és Kollégium, Nyíregyháza) verbuválódott, akiknek kiemelt célja az oktatás, valamint a technológia és a tudomány népszerűsítése a fiatalok körében.

 

A fenti cél érdekében workshopkat szerveznek, tanárok, és gyerekek számára. Ezeken az eseményeken az iparban már használt technológiai megoldásokkal ismertetik meg az érdeklődőket, és megpróbálják a ma még misztikus ködbe burkolódzó technológiákat emberközelibbé tenni. Az érdeklődő diákokkal, és akár felnőttekkel együtt közös fejlesztő programokon, un. hackathon-okon vesznek részt. Ilyen volt pl. a Climathon, amely egy 24 órás újszerű verseny, ahol középiskolás diákok és fiatal vállalkozók kis csapatokban próbálnak meg innovatív megoldásokat találni a városokat érintő, klímaváltozással kapcsolatos problémákra.

 

Az egyesület tagjai ha szükséges, elhagyják a jól ismert technológiai területet, és ismeretlen terepen, a közösségfejlesztésben is segítenek. Ennek jó példája az Abathon, amely egy szociális hackathon, azaz a közösség problémáinak újszerű megközelítése, maratoni boncolgatása, feltörése Abaújban.

12. Kompetenciamérés

Regionális Civil Központ Alapítvány

 

Innováció az egész életen át tartó tanulásban – A kompetencia alapú fejlesztés Pilot programja a foglalkoztathatóság javítása érdekében

EFOP-5.2.1-17-2017-00008

 

Az innovatív kompetencia mérés

A mérések minden esetben objektív mérőeszközökkel valósulnak meg. A vizsgált kompetenciák és a hozzájuk kapcsolódó tesztfeladatok köre folyamatosan bővül.

A célhardveres mérés, a PractiSolution által fejlesztett eszközparkkal, 20 fő egyidejű mérésére alkalmas. A szenzoros és motoros képességek vizsgálata a kifejezetten erre a feladatra kialakított eszközökön történik. A manuális eszközök eleinte a gyártó-és összeszerelő üzemek munkavállalóinak fejlesztésére jöttek létre. A tapasztalatok azt mutatták, hogy a mérések során is hatékonyan használhatók, illetve egyéb munkakörökben dolgozók vizsgálatára, és pályaválasztás előtt állók mérésére is alkalmasak.

 

Az informatikailag támogatott kompetenciamérés előnyei:

  • automatizált és digitalizált;
  • objektív és azonnali kiértékelés;
  • csoportos, élményalapú;
  • hatékony, gyors igényre szabható mérés;
  • kézzelfogható eszköz és eredmény;
  • reprezentatív mintán alapuló kompetenciaprofil;
  • EU-releváns kompetenciakészletre épül;
  • több szempontú validált elemzési lehetőség a profilok kapcsán.

 

Vizsgált területek

TUDÁS – szövegértés és matematika

KOGNITÍV KÉPESSÉGEK

SZENZOROS ÉS MOTOROS KÉPESSÉGEK

SZEMÉLYISÉGJELLEMZŐK

13. Film és Tudomány

A CineFest Miskolci Nemzetközi Fesztivál, a X. TUDOMÁNYFESZTIVÁL és a Tudomány és Technika Háza közös filmes programja

 

2021. szeptember 16. csütörtök 09:00 – 2021. szeptember 17. péntek 19:00

 

Tudomány és Technika Háza

 

  • MIEZMIAZ? MOZGÓKÉPES ENCIKLOPÉDIA A LEGKISEBBEKNEK

D: GERSELICS Miklós, M.TÓTH Géza

(Magyarország, 2018) 16×3 min (HUN)

A sorozat a kisegyerekkorú nézőket segíti a már meglévő ismereteik rendszerezésében és új ismeretekhez juttatja őket.

 

  • A KŐBALTÁS EMBER

D: GAUDER Áron

(Magyarország, 2014) 26 min (HUN)

Az érdi Fundoklia-völgyet ma levendulaültetvények szegélyezik, de körülbelül százezer esztendővel ezelőtt itt vadásztak barlangi medvére a neandervölgyi emberek. Az 1969-ben feltárt lelőhely igazi ritkaság, mert nem barlangi, szabad ég alattisága ellenére kiállta az idő vasfogát. A film szeretné a nyomozást kiszabadítani a régészek irodáiból, és sok mindent rekonstruálni élőben, például kőeszközzel nyúzni és darabolni, valamint elsajátítani, milyen bogyók, gyökerek lehettek őseink táplálékai, és milyen fával érdemes tüzelni.

 

  • A KŐBALTÁS EMBER 2. – SAMU VACSORÁJA

D: GAUDER Áron

(Magyarország, 2017) 25 min (HUN)

A sorozat következő részében is Schneider Zoltán ered a múlt titkainak nyomába, a másik főszereplő is közismert: ő Samu, a vértesszőlősi előember. A kőbaltás ember c. film második része is izgalmas animációkkal, rekonstruált jelenetekkel hozza közelebb a régmúlt történéseit a nézőhöz. Fontos célunk a tudomány egy szeletének megismertetése a fiatalokkal, ebben segít a filmes eszközök mellett a sokat tréfálkozó, laikus, de annál lelkesebb detektív figurája.

 

  • MAGYAROK A HOLDON

D: VERECKEI Zsolt

(Magyarország, 2018) 50 min (HUN)

A filmben Pavlics Ferenc, a híres Lunar Roving Vehicle tervezőjének élete és munkássága kerül bemutatásra, valamint a NASA-nál dolgozó magyarok, akik mindennap az emberiség horizontját tágítják.

 

  • INVERSE EVEREST

D: LERNER Balázs

(Magyarország, 2018) 60 min (HUN)

A 2197 m mély Krubera-Voronya-barlang az Everest föld alatti megfelelője, bolygónk jelenleg ismert legmélyebb barlangja. Ide eljutni egyszerre presztízs és kihívás. A magyar Inverse Everest expedíció 2016 augusztusában lejutott a világ búvárfelszerelés nélkül elérhető legmélyebb pontjára, a 2080 m mélyen fekvő Game Over terembe. A barlangkutatók és az expedícióval utazó filmes stáb egyedülálló felvételeket rögzített: a világ legmélyebb barlangjáról mindeddig nem készült ismeretterjesztő film.

 

  • EMLÉKEZET

D: NOVÁK Tamás

(Magyarország, 2019) 50 min (HUN)

A XXI. század elejére több neves magyar agykutató segítségével egyre közelebb kerültünk ahhoz, hogy megfejtsük az emberi agy működését. Ezzel párhuzamosan a világ vezető techóriásai öles léptekkel haladnak afelé, hogy egyre jobb és hatékonyabb mesterséges intelligenciát hozzanak létre. Filmünkben Stuart Russellel és több neves jövőkutatóval beszélgetve próbáljuk megfejteni, vajon milyen jövő kapujában állunk. Mit jelent a kreatív rombolás, mi lesz, ha elveszik a munkánkat a robotok, kik az igazi nyertesei a digitális forradalomnak, és ha létrehoztunk egy gépet, ami jobban, gyorsabban gondolkodik, mint az agyunk, akkor milyen jövő vár ránk, a homo sapiensre?

14. Dunaújvárosi Egyetem – MELLearN programok

Javasolt korosztály: 12-20 év

 

Kiállítási terünk fókuszában a Paks 2 és Egyetem közötti kapcsolat, egy kisebb méretű elektromobilitás eszközökből álló
bemutató kiállítás, és egy interaktív kipróbálható hegesztő szimulátor kerül.
A felsorolt tevékenységekkel szeretnénk prezentálni az érdeklődőknek azt, hogy egy vidéki nukleáris, műszaki fókuszú egyetem milyen szerepet tölt be a hazai felsőoktatásban.

15. ÉlményMűhely: Élethosszig tartó, aktív tanulás – MELLearN programok

Az ÉlményMűhely 2008-ban indult útjára matematikusok, művészek, kézművesek, játékkészítők, tanárok, szülők és gyerekek összefogásával. Nemzetközi szinten is az elsők között vágtunk bele a STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics) területek integrált oktatási és tanulási módszereinek feltérképezésébe és továbbfejlesztésébe. Az évek során egyszerre sikerült egy nyitott közösséget, egy tanárokat, kutatókat és művészeket összekapcsoló szakmai hálózatot és egy több száz szakembert mozgósítani képes művészeti-tudományos kreatív ügynökséget megalapoznunk.

 

Rendezvényeinken játszani és felfedezni hívunk minden érdeklődőt. A célunk, hogy megmutassuk: a matematika a közös élmények, felismerések forrása, az örömteli alkotás eszköze!